I denne artikel vil vi tage udgangspunkt i, at man er en leder, der kommer ind i en eksisterende virksomhed og skal overtage sædet fra en tidligere direktør eller tilsvarende.

Der er således ikke tale om, at man selv har opstartet en virksomhed og dermed er blevet leder for en ekspanderende virksomhed, hvor der er kommet flere ansatte til under en, hvor man således skal lære at begå sig som leder.

Der kan dog godt være tips fra førstnævnte, som man kan bruge i sidstnævnte, så om muligt kan du tage nogle fiduser og finter med her.

For vi lever jo i Jantelovs-Danmark, så hvis man er leder, skal man ikke tro, man er bedre end de menige ansatte, og derfor har vi da også en lidt mere afslappet tilgang til arbejdsgangen i Danmark, hvor man kalder lederen ved fornavn, og vedkommende kommer ned på “gulvet” til de menige medarbejdere og er med her, hvis der kræves det.

Men lederen er tit som udgangspunkt ikke velset, så man skal gøre sig fortjent til de andres respekt.

Sæt dig i en god position som en ny leder fra start 

Det er jo også en af grundene til, at der findes så mange vittigheder om, at en direktør er sådan en, der spiller golf og går til dyre middage, mens han høster en gigantisk løn.

Så hvis man overtager pladsen fra en tidligere leder, må man se, hvad vedkommende “gjorde galt”, hvordan man kan gøre det bedre og ikke mindst researche arbejdspladsen og høre medarbejderne ad, hvad de godt kunne tænke sig for en ledelsesstil.

Den slags kan man gøre i starten, og så retter man løbende til, som man implementerer ens ledelsesstrategi.

Selvfølgelig kommer man nok ikke til at gøre alle tilfredse, men ved at gøre sig sit forarbejde, så vil man få en god start som leder.