Se anderledes på at rekruttere en sælger

23 november 2020 anders_lundtang_hansen

Hvor skal man så lige gå hen for at finde den geniale sælger? Hvis man havde den problemfri og gnidningsløse metode til at følge en vejledning til punkt og prikke for at finde vedkommende, så var det jo nok noget, som alle gjorde, når de skulle lave rekruttering af sælger.

Talentmassen er med stor sandsynlighed derude, og ligesom man (desværre) siger, at den sidste idiot ikke er født endnu, så kan man også vende det positivt rundt og sige, at fremtidens sælger endnu ikke er født endnu.

Det vil sige, at man ikke alene med stor sandsynlighed har en masse stærke kræfter derude, der begår sig som sælgere, eller som måske ville være egnede som sælgere, men som endnu ikke er kommet ind i gamet.

Omformulere den måde man søger efter sælgere på

Det er da klart, at det ville være utroligt besværligt at skulle til at omlægge ens firmas strategi for at kigge efter at finde de rette sælgere, men det er jo blandt andet her, at man kan benytte sig af den erfaring, som rekrutteringsfirmaer leder efter den slags.

Og de kan måske også have godt af at ryste posen.

For vi ser jo generelt efter sælgere ved: man mangler en stilling, laver et opslag, får ansøgninger, udvælger, jobsamtaler, udvælger igen, endnu en jobsamtale og så ansættelse – og nogle led bliver så sprunget over.

Men måske skal man så til at se, om der for eksempel render en gadesælger rundt, som virkelig er godt til at lave handler på gaden, selvom det ofte er en “udsat” position, hvor man som potentiel kunde render forbi sælgerne, eller man undgå disse facere på gaden.

De fleste smækker også røret på, når man hører en telefonsælger i den anden ende – men nogle af disse ejer måske de gode evner til at blive gode sælgere, også selvom de måske ikke har uddannelsen til det.

Det kan være, det er her, man skal se nærmere på, om der lurer en masse talentmasse!

Flere Nyheder